WPROWADZENIE
Dla Spółki STO-ZAP sp. z o.o. priorytetem jest prowadzenie działalności w sposób godny zaufania i odpowiedzialny. Naszą ambicją jest być podmiotem, który w sposób otwarty i precyzyjny komunikuje przyjęte przez siebie wartości i zasady postępowania.
Pożądane przez nas postawy i sposób działania zdecydowaliśmy się zawrzeć w niniejszym Kodeksie postępowania etycznego. Dokument ten określa priorytety naszych działań służących kształtowaniu postaw pracowniczych, a także oddziaływaniu na sposób budowania relacji z otoczeniem, w którym nasza Organizacja funkcjonuje. Przede wszystkim jest on jednak naszym zobowiązaniem, o którym chcemy pamiętać każdego dnia.
W dokumencie tym podkreślamy to, czego należy oczekiwać od sposobu postępowania Spółki STO-ZAP i jej Pracowników. Wszystkie zawarte w nim deklaracje, traktujemy z najwyższą powagą i przyjmujemy na siebie zobowiązanie do tego, aby to jak działamy odpowiadało w pełni temu, o czym mówi Kodeks postępowania etycznego Spółki STO-ZAP Sp. z o.o. Niniejszym udostępniamy go do wiadomości wszystkim naszym interesariuszom.
Kodeks postępowania etycznego Spółki STO-ZAP Sp. z o.o. adresowany jest do wszystkich zatrudnionych w Spółce, niezależnie od zajmowanego stanowiska, stażu pracy, formy zawartej umowy, wymiaru etatu i zakresu powierzonej odpowiedzialności.
Postanowienia Kodeksu kierujemy ponadto do naszych klientów, partnerów biznesowych, akcjonariuszy oraz pozostałych interesariuszy działających w otoczeniu Spółki STO-ZAP. Wskazując w Kodeksie zasady, którymi się kierujemy, jesteśmy jednocześnie przekonani, że współpracujące z nami podmioty zewnętrzne w pełni uszanują nasze przywiązanie do treści i ducha Kodeksu postępowania etycznego Spółki STO-ZAP Sp. z o.o.
WARTOŚCI Spółki STO-ZAP
Kodeks postępowania etycznego Spółki STO-ZAP, definiuje i określa wartości naszej Organizacji. Mają one charakter ogólnych reguł postępowania, z których wynikają szczegółowe wymagania określone w poszczególnych częściach tego dokumentu. Wartości Spółki STO-ZAP stanowią dla nas drogowskaz mający zastosowanie, w przypadku, gdy konkretna sytuacja nie znajduje bezpośrednio odzwierciedlenia w postanowieniach kodeksowych. Traktujemy je ponadto, jako deklarację w stosunku do naszych interesariuszy, wskazującą na to, co jest ważne dla Spółki STO-ZAP i o czym zawsze pamiętamy budując relacje z naszymi Pracownikami i otoczeniem zewnętrznym. Są one jednocześnie naszym zobowiązaniem do ciągłego rozwoju oraz aktywnego kształtowania kultury organizacyjnej, w tym jej wymiaru etycznego.
Wartości Spółki STO-ZAP to:
Gospodarność – gospodarność oznacza dla nas oparte na zasadach rachunku ekonomicznego oraz odpowiedzialne dysponowanie aktywami materialnymi i niematerialnymi znajdującymi się w posiadaniu Spółki STO-ZAP. Wszystkimi aktywami dysponujemy w sposób zapewniający maksymalizowanie korzyści zarówno po stronie akcjonariuszy, jak i pozostałych interesariuszy.
Profesjonalizm – dbamy o to, aby podejście do zarządzania Organizacją, standardy działania i systemykontroli były dobrze zaprojektowane, efektywne i zapewniały realizację naszej strategii biznesowej. Profesjonalizm to postawa, która oznacza dla nas wymóg najwyższej staranności, wykorzystywania posiadanej wiedzy, umiejętności i kompetencji biznesowych.
Współpraca – przez współpracę rozumiemy kształtowanie wzajemnych relacji tak, aby maksymalizować korzyści po stronie Spółki STO-ZAP, przy jednoczesnym uwzględnianiu i poszanowaniu interesów drugiej strony. Oznacza ona dla nas komunikację skierowaną na osiąganie porozumienia, budowanie zaufaniai realizowanie wspólnych celów.
Szacunek – wyraża się w nie podejmowaniu działań, czy decyzji oraz nie formułowaniu wypowiedzi, które naruszają godność innej osoby. Oznacza dla nas obowiązek ochrony praw i godności człowieka, poszanowania dla narodowości, rasy, płci, wieku, niepełnosprawności, religii, orientacji politycznej oraz seksualnej, a także dla zróżnicowanych poglądów i opinii.
Transparentność – oznacza dla nas otwarte komunikowanie zarówno naszych decyzji, podejmowanych działań i związanych z nimi przesłanek, jak również oczekiwań i wymogów stawianych przez Spółkę STO-ZAP. Postawę tą przyjmujemy we wszystkich obszarach naszej działalności, z wyjątkiem tych, które ze względów biznesowych lub z uwagi na wymogi przepisów prawa muszą pozostać niejawne.
Odpowiedzialność – oznacza dla nas kierowanie się we wszystkich działaniach troską o bezpieczeństwo i dobrostan Pracowników, klientów i innych ludzi, na których nasze działania mogą mieć wpływ, o stan środowiska naturalnego oraz społeczności lokalnych, w których funkcjonujemy, a także dbałością o powierzone zasoby materialne i niematerialne.
CZĘŚĆ I – WARTOŚCI I ZASADY ETYCZNE PROWADZENIA BIZNESU PRZEZ SPÓŁKĘ STO-ZAP
1. OGÓLNE ZASADY I ZAKRES OBOWIĄZYWANIA
Wartości i zasady etyczne prowadzenia biznesu przyjęte przez Spółkę STO-ZAP to katalog standardów obowiązujących w sferze zachowań biznesowych i etycznych, które odnoszą się do kluczowych interesariuszy: Pracowników, akcjonariuszy, partnerów biznesowych, społeczności lokalnych.
Wartości i zasady etyczne prowadzenia biznesu w Spółce STO-ZAP definiują również zbiór wspólnych wartości i celów, które służyć mają wzmacnianiu wizerunku Spółki STO-ZAP jako przedsiębiorcy odpowiedzialnego społecznie, funkcjonującego w oparciu o profesjonalizm i wysoką kulturę osobistą Pracowników, a także szacunek względem siebie nawzajem i całego otoczenia. Wyznaczają one również standardy obowiązujące wszystkich partnerów, z którymi Spółka STO-ZAP utrzymuje relacje biznesowe.
Fundamentem działalności i elementem strategii Spółki STO-ZAP jest prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny – zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz społecznej odpowiedzialności. Spółka STO-ZAP minimalizuje oddziaływanie na środowisko, doskonali systemy zarządzania, prowadzi otwartą politykę informacyjną i dialog ze społecznością lokalną, dba o bezpieczeństwo Pracowników oraz otoczenie Firmy.
2. PRZESTRZEGANIE PRAWA
Spółka STO-ZAP we wszystkich obszarach prowadzonej przez siebie działalności stosuje się do ustaw, rozporządzeń oraz innych obowiązujących przepisów prawa krajowego, prawa Unii Europejskiej oraz prawa międzynarodowego. Przestrzegamy regulacji branżowych oraz przepisów o charakterze lokalnym. Stosujemy się do decyzji wydawanych przez uprawnione urzędy działające na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym.
3. POSTĘPOWANIE WOBEC INTERESARIUSZY
Jesteśmy podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, stąd jedną z naszych ambicji pozostaje zasłużyć na miano dobrego partnera w relacjach ze wszystkimi podmiotami, które tworzą nasz łańcuch wartości.
3.1. Klient naszym partnerem w biznesie
Nasi Klienci to dla nas najważniejsi partnerzy. Wspólnie z nimi tworzymy wartość naszego przedsiębiorstwa, umożliwiając jednocześnie realizację celów biznesowych założonych przez naszych klientów. Wiedząc, jak ważni są dla naszego funkcjonowania w perspektywie krótko i długoterminowej, stawiamy przed wszystkimi naszymi Pracownikami obowiązek dbałości o dobro każdego klienta. Budowanie naszych relacji na zasadzie partnerstwa – to nasza powinność. Powinna ona przyświecać naszym rozmowom o oczekiwaniach klienta w zakresie oferowanych mu produktów, jakości obsługi, a także celów, jakie sobie stawiają oraz kierunków ich rozwoju. Działamy tak, aby poznawać je w jak największym stopniu, dostosowywać się do ciągle zmieniających się uwarunkowań rynkowych, a w konsekwencji zdobywać i umacniać ich zaufanie.
Nasze relacje z klientami przejawiają się w następujących zasadach:
- Dotrzymujemy wspólnych uzgodnień.
- Przestrzegamy zasad i standardów rynkowych.
- Zapewniamy klientom dostęp do wyrobów spełniających najwyższe standardy jakościowe, przy uwzględnieniu cen umożliwiających osiąganie korzyści przez każdą ze stron.
- Aktywnie poznajemy potrzeby naszych klientów i dążymy do ich zaspokojenia, dostosowując do nich naszą ofertę i starając się wspierać ich w rozwiązywaniu problemów, jakie napotykają w ramach swojej działalności.
- Kładziemy nacisk na budowanie transparentnych i opartych na profesjonalizmie relacji naszych Pracowników z klientami.
- Udzielamy pełnej informacji na temat naszych produktów, ich właściwości i przeznaczenia, z wyjątkiem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub podlegających ochronie w myśl przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
- Udzielamy rzetelnych, prawdziwych i pełnych informacji na temat naszych produktów.
- Edukujemy i aktywnie budujemy wiedzę i świadomość produktową klientów w zakresie optymalnego ekonomicznie i bezpiecznego używania naszych produktów.
- Zapewniamy sprawną i terminową obsługę naszych klientów.
- Reklamacje i uwagi ze strony klientów wyjaśniamy każdorazowo w dobrej wierze, mając na względzie ich uprawniony interes; każdorazowo, analizujemy ich przyczyny, inicjujemy i wdrażamy rozwiązania służące wyeliminowaniu podobnych sytuacji w przyszłości.
3.2. Dostawcy i podmioty współpracujące kluczowym elementem łańcucha wartości
Mamy pełną świadomość wagi, jaką musimy przykładać do ciągłego dotrzymywania najwyższych standardów w zakresie produktów i usług dostarczanych naszym klientom. Aby było to możliwe, nasze relacje z dostawcami i pozostałymi partnerami biznesowymi muszą opierać się na uczciwości, transparentności, profesjonalizmie i wzajemnym szacunku. Stoimy na stanowisku, że współpraca oparta na tych właśnie zasadach, pozwoli wszystkim podmiotom tworzącym łańcuch wartości rozwijać się w sposób zrównoważony, zapewniając jednocześnie spełnianie oczekiwań odbiorców wszystkich naszych produktów.
Współpracę z partnerami biznesowymi, w tym dostawcami, opieramy na poniższych zasadach:
- Dokonując wyboru podmiotu, z którym chcemy nawiązać współpracę, przestrzegamy obowiązujących przepisów prawa powszechnie obowiązującego, regulacji wewnętrznych, a także mamy na względzie potrzebę spełnienia oczekiwań naszych klientów.
- Dostawcom ubiegającym się o nawiązanie współpracy umożliwiamy zapoznanie się z przyjętymi przez nas zasadami wyboru dostawców, wymogami dotyczącymi zasad i warunków współpracy, a także zapewniamy dostęp do informacji o przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia.
- Dokładamy najwyższej staranności dla zapewnienia ochrony informacji przekazywanych nam przez naszych dostawców i pozostałych partnerów biznesowych.
- Odpowiedzialnie traktujemy nasze deklaracje; dotrzymujemy przyjętych zobowiązań, wywiązujemy się z nich terminowo i zgodnie z ustalonymi warunkami handlowymi, oczekując identycznych zachowań od naszych partnerów.
- Oceniamy wyłącznie na podstawie przesłanek merytorycznych i biznesowych, a uwagi dotyczące naszej współpracy przekazujemy wyłącznie w dobrej wierze.
- Analogicznej postawy oczekujemy od naszych partnerów biznesowych. Szczegółowe oczekiwania wobec partnerów komunikujemy w Kodeksie dla partnerów biznesowych.
3.3. Jesteśmy dobrym członkiem społeczności
Naszą działalność prowadzimy w licznych lokalizacjach, w otoczeniu wielu zróżnicowanych społeczności. Stanowimy nieodłączny element ich rzeczywistości. Chcemy, aby nasze relacje opierały się na wzajemnym zrozumieniu uwarunkowań, w których działamy oraz na pełnym zaufaniu, co do intencji, jakie przyświecają każdej ze stron. Stawiamy na otwartą i uczciwą komunikację. Podejmujemy starania skierowane na ograniczanie skali naszych negatywnych oddziaływań, przy jednoczesnym zwiększaniu pozytywnych efektów naszych działań.
Jako członek społeczności lokalnych kierujemy się następującymi zasadami:
- Prezentujemy postawę otwartą i nastawioną na współpracę.
- W naszych kontaktach z przedstawicielami społeczności lokalnych dbamy o poszanowanie ich godności i dobrego imienia.
- W sytuacjach konfliktowych poszukujemy rozwiązań, które zapewniałyby przestrzeganie uprawnionych interesów każdej ze stron.
- Jesteśmy wrażliwi na potrzeby naszego otoczenia.
- Nie kierujemy się w naszych działaniach poglądami politycznymi.
3.4. Odpowiedzialnie traktujemy środowisko naturalne
Naszą powinnością jest dbałość o stan środowiska naturalnego. Jest to nasze zobowiązanie w stosunku do udziałowców, Pracowników, społeczności lokalnych, a także przyszłych pokoleń. Mając to na względzie, podejmujemy starania, aby rozwijać się w sposób zrównoważony, zakładający pełne poszanowanie dla środowiska.
Jako podmiot, dla którego środowisko naturalne stanowi istotną wartość, kierujemy się w naszej działalności następującymi zasadami:
- Przestrzegamy wymogów prawa powszechnie obowiązującego w zakresie ochrony środowiska naturalnego.
- Ustanowiliśmy i na bieżąco doskonalimy systemy zarządzania dotyczące zagadnień ochrony środowiska.
- Przeprowadzamy analizy zagrożeń dla środowiska związanych z prowadzoną przez nas działalnością, a w uzasadnionych przypadkach podejmujemy działania zaradcze.
- Stawiamy na racjonalne gospodarowanie zasobami, które wykorzystywane są w procesach produkcyjnych.
- Dokładamy starań oraz wdrażamy i stosujemy rozwiązania technologiczne przyjazne dla środowiska naturalnego.
- Dbamy o środowisko naturalne w miejscu pracy.
- Podejmujemy działania edukacyjne skierowane na podnoszenie poziomu wiedzy ekologicznej zarówno w ramach przedsiębiorstwa, jak i w jej otoczeniu społecznym.
- Optymalizujemy nasze procesy pod kątem efektywności energetycznej.
- Podejmujemy intensywne działania zmierzające do istotnego ograniczenia naszego śladu węglowego.
4 ODPOWIEDZIALNOŚĆ KORPORACYJNA
4.1. Odpowiedzialność prawna
Aktywnie zarządzamy ryzykiem niezgodności z wymogami prawa odnoszącymi się do działalności Spółki STO-ZAP.
4.2. Poszanowanie i ochrona praw człowieka
Spółka STO-ZAP jako odpowiedzialna organizacja i uczestnik życia społecznego, przestrzega obowiązującego prawa i norm etycznych także w zakresie ochrony i poszanowania praw człowieka. Jako Pracownicy Spółki STO-ZAP, wszyscy jesteśmy zobowiązani do ochrony i poszanowania praw człowieka, niezależnie od zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji. Podobnych zobowiązań oczekujemy od naszych partnerów biznesowych. Konsekwentnie budujemy świadomość Pracowników i stałe doskonalimy postępowanie w zakresie ochrony praw człowieka w relacjach wewnętrznych i zewnętrznych. Kształtujemy także środowisko pracy wolne od praktyk godzących w prawa człowieka. Podobnych zobowiązań oczekujemy od naszych partnerów biznesowych.
Spółka STO-ZAP prowadząc działalność przestrzega i chroni prawa człowieka w sposób zgodny z przepisami prawa, w szczególności:
- Wytycznymi ONZ dotyczącymi biznesu i praw człowieka;
- Zasadami i prawami określonymi w ośmiu podstawowych konwencjach wskazanych w Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy, dotyczącej podstawowych zasad i praw w pracy;
- Zasadami i prawami określonymi w Międzynarodowej Karcie Praw Człowieka.
Przestrzegamy praw człowieka w każdym filarze naszej działalności biznesowej. Relacje z naszymi partnerami biznesowymi budujemy przede wszystkim poprzez równe traktowanie i wzajemnie poszanowanie.
W relacjach z Pracownikami Spółka STO-ZAP stosuje najwyższe standardy poszanowania praw człowieka, kładąc szczególny nacisk na: zapewnienie prywatności, prawo do zabezpieczenia społecznego oraz wysoką jakość ochrony zdrowia.
Zwalczamy wszelkie przejawy współczesnych form niewolnictwa, pracy przymusowej, czy tortur. Kategorycznie przestrzegamy zakazu zatrudniania nieletnich. Działamy dla dobra małoletnich i w ich najlepszym interesie, w kontaktach związanych z prowadzoną działalnością (np. praktyki, staże). Chroniąc wszelkie prawa odnoszące się do godności osobistej, respektujemy, chronimy i promujemy również wartości rodzinne i rodzicielskie (prawo do życia w rodzinie). Ochronę praw człowieka uznajemy za strategicznie istotną.
Stosujemy zasady należytej staranności (due diligence), w celu identyfikacji i ograniczenia ryzyka nieprzestrzegania praw człowieka. Wdrażamy programy i procedury mające na celu minimalizowanie negatywnego wpływu naszej działalności na Pracowników, klientów, dostawców i społeczności lokalne. Zapewniamy, aby nasze relacje handlowe, w tym z partnerami biznesowymi, dostawcami i podwykonawcami, były zgodne z naszymi zobowiązaniami dotyczącymi praw człowieka. Dbamy o różnorodność w łańcuchu dostaw przez nawiązywanie współpracy zarówno z dużymi, średnimi jak i małymi przedsiębiorstwami. Zobowiązujemy się do współpracy z naszymi partnerami biznesowymi we wszelkich działaniach mających na celu wspieranie przestrzegania praw człowieka.
Mając na względzie zapewnienie pełnej ochrony wszystkich praw człowieka na bieżąco monitorujemy ich przestrzeganie w relacjach ze wszystkimi podmiotami, które tworzą nasz łańcuch wartości.
4.3. Ochrona prywatności, poufność informacji i tajemnica przedsiębiorstwa
Prowadzona przez Spółkę STO-ZAP działalność biznesowa wymaga gromadzenia i przechowywania informacji dotyczących Pracowników, klientów, dostawców oraz pozostałych partnerów biznesowych. Podstawowym obowiązkiem każdego z nas jest ich bezwzględna ochrona i wykorzystanie tylko w jasno określonych i uprawnionych celach. Niedochowanie wymogów poufności informacji powierzonych Pracownikom Spółki STO-ZAP wiąże się nie tylko z konsekwencjami służbowymi, rodzi również ryzyko wszczęcia kroków prawnych przeciwko Spółce STO-ZAP.
Nasze podejście do zagadnienia ochrony prywatności i poufności informacji wyraża się poprzez następujące zasady:
- Przestrzeganie wszystkich regulacji i zasad odnoszących się do ochrony prywatności Pracowników i partnerów biznesowych.
- Udostępnianie informacji poufnych wyłącznie osobom uprawnionym.
- Bezzwłoczne informowanie o zauważonych słabościach systemu ochrony poufności informacji.
- Zabezpieczanie wszelkich wrażliwych danych w przypadku, gdy uzyskamy do nich dostęp w wyniku pomyłki, bądź błędu Pracownika.
4.4. Przejrzysta komunikacja z otoczeniem rynkowym
W komunikacji zewnętrznej stawiamy na przekazywanie informacji rzetelnych i miarodajnych. Podejście to stosujemy zarówno w relacjach z udziałowcami, jak również mediami, potencjalnymi inwestorami, analitykami finansowymi i pozostałymi interesariuszami. Kontakty z otoczeniem rynkowym odbywają się wyłącznie za pośrednictwem upoważnionych Pracowników. W zakresie komunikacji, zawsze pamiętamy o dobru Spółki, jej udziałowców, wszystkich Pracowników i partnerów biznesowych.
Podstawowe zasady, których przestrzegamy w komunikacji z otoczeniem rynkowym to:
- Przekazujemy wyłącznie komunikaty zgodne ze stanem faktycznym, udostępniane terminowo i z zachowaniem zasady równego dostępu do informacji.
- Komunikujemy się w sposób profesjonalny, prezentując postawę nastawioną na merytoryczną współpracę i budowę dobrych relacji.
- Kontakt z mediami utrzymujemy wyłącznie za pośrednictwem osób odpowiedzialnych.
- Bieżące i prognozowane wyniki finansowe prezentujemy zgodnie z wiarygodnymi danymi.
4.4.1. Relacje z udziałowcami
Efektywne połączenie wartości materialnych z niematerialnymi stanowi o wartości Spółki, przyczyniając się do budowania i ciągłego rozwijania kompetencji. Dlatego też Spółka STO-ZAP w relacjach z akcjonariuszami koncentruje się na:
- Budowaniu świadomych, solidarnych i stabilnych relacji z inwestorami instytucjonalnymi i brokerami.
- Dostarczaniu udziałowcom Spółki rzetelnej informacji na temat realizowanej strategii i stanu finansów Spółki.
- Przekazywaniu informacji w sposób profesjonalny i zgodny ze stanem faktycznym.
4.5. Zarządzamy zagadnieniem konfliktu interesów
Szanujemy prawo naszych Pracowników do podejmowania własnych, niezależnych decyzji w sferze osobistej, finansowej, czy politycznej. Obowiązkiem Pracowników jest jednak unikanie sytuacji mogących być przyczyną konfliktu interesów. Konflikt interesów ma miejsce, kiedy Pracownik podejmując działania przynoszące korzyść jemu, bądź innej osobie czy podmiotowi, wobec którego ma zobowiązania rodzinne, służbowe czy biznesowe, szkodzi jednocześnie interesowi Spółki STO-ZAP.
Każdy Pracownik ma obowiązek realizować powierzone mu zadania z uwzględnieniem interesu Spółki STO-ZAP, a także z zachowaniem zasad i procedur ustanowionych w naszej Spółce. Decyzje o charakterze biznesowym podejmujemy bezstronnie, mając w każdym przypadku na względzie dobro i interes przedsiębiorstwa. Oznacza to, że wszelkie formy zachowań korupcyjnych są bezwzględnie zabronione.
4.6. Zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy
Zdrowie i bezpieczeństwo Pracowników to nasz priorytet. Nieustannie staramy się podnosić poziom ochrony zdrowia wszystkich osób zatrudnionych w naszej Spółce. Kształtujemy postawy Pracowników poprzez szkolenia. Dzielimy się najlepszymi praktykami oraz monitorujemy stan bezpieczeństwa w miejscu pracy. Chcemy, aby każdy z nas stanowił wzór bezpiecznego postępowania dla innych, a każde zaobserwowane zachowanie stanowiące przykład ignorowania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy spotykało się z natychmiastową reakcją.
Dbając o zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy mamy na względzie następujące zasady:
- Bezwzględnie przestrzegamy wszystkich ustanowionych norm i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
- W sytuacjach zagrażających zdrowiu lub bezpieczeństwu postępujemy w sposób zgodny z przyjętymi instrukcjami i procedurami.
- Bierzemy udział w szkoleniach i innych formach dzielenia się wiedzą z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
- Dbamy o bezpieczeństwo osób trzecich znajdujących się na terenie lokalizacji zajmowanych przez Spółkę STO-ZAP.
- Zgłaszamy wszystkie zaobserwowane przypadki mogące powodować zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy.
CZĘŚĆ II – WARTOŚCI I ZASADY ETYCZNE POSTĘPOWANIA PRACOWNIKÓW SPÓŁKI STO-ZAP
1 OGÓLNE ZASADY I ZAKRES OBOWIĄZYWANIA
Źródłem naszego sukcesu, oprócz działań zapewniających najwyższą jakość produktów i usług, jest uczciwość wobec interesariuszy, przejrzystość działania oraz troska o Pracowników i środowisko. Zasady te stanowią o naszym odpowiedzialnym podejściu do zarządzania Spółką STO-ZAP. Wprowadzenie i funkcjonowanie Kodeksu postępowania etycznego Spółki STO-ZAP świadczy o poczuciu odpowiedzialności za prowadzony biznes.
Wartości i zasady etyczne postępowania Pracowników Spółki STO-ZAP wskazują na pożądane i niepożądane postawy i zachowania Pracowników. Wartości i zasady etyczne postępowania Pracowników Spółki STO-ZAP obowiązują wszystkich jej Pracowników niezależnie od zajmowanego stanowiska i rodzaju wykonywanej pracy, a także formy zatrudnienia.
2 PRZESTRZEGANIE PRAWA
Mienie przedsiębiorstwa służy każdemu z nas do realizacji powierzonych zadań, a dla Spółki STO-ZAP jest zasobem służącym do osiągnięcia przyjętych celów biznesowych. Troska o jego ochronę i odpowiednie użytkowanie jest naszym obowiązkiem. Niedbalstwo, marnotrawstwo, czy kradzież naszych zasobów mają bezpośredni wpływ na wyniki Spółki. Ważnym aktywem naszej Spółki jest również własność intelektualna. Jej ochrona ma kluczowe znaczenie dla budowania i utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku. Nasze doświadczenie nabyte w związku z prowadzoną działalnością, stanowią ważny czynnik obecności rynkowej w długookresowym horyzoncie czasowym.
Doceniając znaczenie mienia Spółki oraz związanej z tym własności intelektualnej, stosujemy następujące zasady:
- Troszczymy się o mienie przedsiębiorstwa, zabezpieczamy je przed zniszczeniem, utratą wartości lub kradzieżą.
- Korzystając z udostępnionego nam mienia przedsiębiorstwa, dbamy o nie z najwyższą starannością.
- Używamy powierzonych zasobów przedsiębiorstwa w celach służbowych. Nie wykorzystujemy własności przedsiębiorstwa do osiągania osobistych korzyści.
- Chronimy własność intelektualną naszego przedsiębiorstwa.
- Używamy logo naszej Spółki i jej znaków towarowych jedynie w uprawniony sposób.
- Szanujemy prawo do własności intelektualnej innych podmiotów; nie używamy w sposób nieuprawniony i nieuczciwy cudzej własności intelektualnej.
- Korzystamy z licencjonowanego oprogramowania na komputerach służbowych.
3 RELACJE WEWNĘTRZNE
3.1. Postępujemy etycznie
We wzajemnych relacjach wszyscy Pracownicy Spółki STO-ZAP przyjmują na siebie zobowiązanie do przestrzegania następujących zasad etycznego postępowania:
- Dotrzymujemy danego słowa.
- Jesteśmy uczciwi; to, co mówimy pozostaje w zgodności z tym, jak działamy.
- Wszystkich traktujemy z pełnym poszanowaniem dla ich godności.
- Z mienia i informacji oddanych nam do dyspozycji korzystamy wyłącznie w sposób uprawniony.
3.2. Atmosfera pracy
W pracy spędzamy każdego dnia wiele godzin. Wszystkim nam zależy na tym, aby panowała tu dobra atmosfera. Kładziemy nacisk na współdziałanie, wzajemne zaufanie i szacunek. Chcemy, aby atmosfera pracy, służyła kreatywnemu i efektywnemu funkcjonowaniu całej naszej Spółki.
Zdając sobie sprawę z wagi pozytywnej atmosfery pracy kierujemy się następującymi zasadami:
- Relacje wewnątrz Spółki budujemy w oparciu o wzajemny szacunek i wysoką kulturę osobistą.
- Przeciwstawiamy się zachowaniom prowadzącym do konfliktów zakłócających atmosferę pracy.
- Nie dopuszczamy się zachowań będących przejawami dyskryminacji na tle rasowym, etnicznym, religijnym, seksualnym, związanych z wiekiem lub płcią.
- Przeciwstawiamy się i nie dopuszczamy się jakichkolwiek form molestowania i mobbingu.
- Nie wykorzystujemy swojej pozycji w celu lub w sposób naruszający dobra osobiste innych Pracowników.
- Nie rozpowszechniamy nieprawdziwych informacji o innych Pracownikach lub o Spółce STO-ZAP.
3.3. Równe szanse zatrudnienia, awansu, rozwoju i doskonalenia zawodowego
Jednym z kluczowych sposobów na zapewnienie osiągania celów biznesowych naszej Spółki jest zapewnienie wszystkim równych szans w ramach procesów rekrutacyjnych, w trakcie dokonywania oceny efektów ich pracy, określania ścieżek rozwoju zawodowego, podejmowania decyzji o awansie, czy zmianie wysokości wynagrodzenia. Naszą intencją jest stosowanie przejrzystych kryteriów w relacjach z Pracownikami, opartych na ich doświadczeniu, wynikach pracy, potencjale czy wartościach, którymi kierują się w miejscu pracy.
W Spółce STO-ZAP stosujemy się do następujących zasad:
- Osoby zatrudnione i ubiegające się o pracę oceniane są sprawiedliwie, przy uwzględnieniu wyłącznie kryteriów merytorycznych.
- W sposób transparentny i zrozumiały informujemy o zakresach obowiązków oraz oczekiwaniach związanych z poszczególnymi stanowiskami.
- Wszystkim Pracownikom dajemy możliwość rozwoju i doskonalenia zawodowego.
- Decyzje dotyczące awansu zawodowego Pracowników są w sposób rzetelny uzasadniane i podejmowane ze szczególną starannością.
- Odnosimy się do siebie nawzajem z szacunkiem, bez względu na zajmowane stanowisko, staż pracy, wiek, czy doświadczenie.
4 RELACJE Z INTERESARIUSZAMI
4.1. Zarządzamy zagadnieniem konfliktu interesów
Każdy Pracownik Spółki STO-ZAP zobowiązany jest stosować się do następujących zasad:
- Unikanie sytuacji mogących powodować zaistnienie lub możliwość znalezienia się w sytuacji konfliktu interesów.
- Dokonywanie krytycznej analizy sytuacji i jej oceny z punktu widzenia wpływu na obiektywizm naszych działań, czy podejmowanych decyzji.
- Bezzwłoczne informowanie bezpośrednich przełożonych lub jednostki odpowiedzialnej za zarządzanie zgodnością, o sytuacjach, które stanowią lub mogłyby prowadzić do zaistnienia konfliktu interesów.
4.2. Ryzyko korupcji
Zasady, którymi kierujemy się w odpowiedzi na ryzyko korupcji, to:
- Nie proponujemy, nie wręczamy i nie obiecujemy partnerom biznesowym prezentów, korzyści pieniężnych, czy usług, które miałyby wywrzeć wpływ na podejmowane przez nich decyzje biznesowe.
- Sami nie przyjmujemy od partnerów biznesowych żadnych korzyści materialnych, które mogłyby rodzić wątpliwości, co do ich wpływu na podejmowane przez nas decyzje.
- Wszelkie podejrzenia zachowań korupcyjnych zgłaszamy bezpośredniemu przełożonemu, Koordynatorowi ds. zarządzanie zgodnością lub bezpośrednio Prezesowi Zarządu.
5 SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Jako Pracownicy Spółki STO-ZAP jesteśmy zobowiązani do przestrzegania wysokich standardów zachowania proekologicznego i odpowiedzialności za ochronę środowiska naturalnego. Społeczna odpowiedzialność jest przez nas rozumiana szeroko – jako odpowiedzialność za wszelkie nasze działania, które mogą wywierać wpływ na najbliższe otoczenie. Ze względu na charakter naszej działalności przede wszystkim:
- Podejmujemy działania na rzecz ochrony środowiska oraz uczestniczymy w działaniach na rzecz lokalnej społeczności.
- W trosce o środowisko naturalne stosujemy wyłącznie przyjazne technologie, które nie powodują przekroczenia obowiązujących norm w zakresie ochrony środowiska.
- Korzystamy ze swoich praw obywatelskich, angażując się w działalność społeczną i polityczną, jako osoby prywatne; występowanie pod szyldem Spółki STO-ZAP lub Spółki wchodzącej w skład Grupy Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” S.A. jest zabronione.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Znajomość postanowień Kodeksu
Kodeks opracowaliśmy pamiętając o wszystkich Pracownikach, a także podmiotach zewnętrznych chcących poznać przyjęte przez nas zasady postępowania. Obowiązkiem każdego Pracownika jest zapoznanie się z jego treścią i przestrzeganie jego zasad.
Interesariusze i Pracownicy Spółki STO-ZAP mają prawo otrzymać wyjaśnienia, jeżeli postanowienia kodeksu są dla nich niezrozumiałe lub też mają wątpliwości, co do zakresu jego stosowania. W Spółce STO-ZAP przyjęto zasadę, iż posiadają oni również prawo do zgłaszania uwag oraz proponowania zmian w treści Kodeksu.
Nasze powinności
Postanowienia Kodeksu dla osób zatrudnionych w Spółce STO-ZAP nakładają następujące powinności:
- Postępowanie w sposób zgodny z postanowieniami Kodeksu.
- Konsultowanie z przełożonym lub Koordynatorem ds. zarządzania zgodnością lub z Prezesem Zarządu wątpliwości dotyczących wymogów Kodeksu.
- Zgłaszanie przełożonemu lub Koordynatorowi ds. zarządzania zgodnością lub Prezesowi Zarządu przypadków naruszeń postanowień Kodeksu.
- Wszyscy mamy obowiązek oddziaływać pozytywnie, poprzez swoje postawy i działania, na kształt kultury etycznej naszej Spółki; kiedy dostrzegamy potrzebę uregulowania w Kodeksie określonych zagadnień lub podjęcia działań służących wzmacnianiu kultury organizacyjnej Spółki STO-ZAP, porozmawiajmy o tym z przełożonym lub Koordynatorem ds. zarządzania zgodnością lub z Prezesem Zarządu.
Szczególne powinności Kodeks nakłada na kadrę kierowniczą i zarządzającą, bowiem stanowi ona, dla wszystkich osób zatrudnionych w Spółce STO-ZAP, wzorzec postaw i zachowań. Mając to na uwadze, Kodeks nakłada na nią zobowiązania do:
- Promowania postanowień Kodeksu.
- Dawania przykładu właściwych zachowań i sposobu postępowania.
- Informowania osób podległych i nowo zatrudnionych o ustanowionych zasadach postępowania.
- Inicjowania działań służących zapobieganiu naruszeniom Kodeksu.
Zgłaszanie naruszeń Kodeksu
Każdy Pracownik Spółki STO-ZAP dysponuje możliwością zgłoszenia zaobserwowanego zdarzenia czy zachowania, w przypadku którego ma podejrzenie, że jest ono naruszeniem postanowień Kodeksu. Jeżeli naruszenie nie jest poważne, Pracownik może podjąć samodzielne działania zmierzające do jego usunięcia. W przypadku jednak, kiedy sprawa wymaga zaangażowania osób dysponujących stosowną wiedzą lub kompetencjami, podejrzenie naruszenia postanowień Kodeksu powinno zostać zgłoszone bezpośredniemu przełożonemu lub Koordynatorowi ds. zarządzania zgodnością lub bezpośrednio Prezesowi Zarządu.
Pracownicy Spółki STO-ZAP mogą wnioskować o zachowanie ich anonimowości przy zgłaszaniu naruszenia zasad uregulowanych niniejszym Kodeksem.
Wyciąganie konsekwencji w przypadku naruszeń Kodeksu
W stosunku do Pracowników dopuszczających się naruszenia postanowień niniejszego Kodeksu mogą być stosowane konsekwencje zgodnie z procedurą dotyczącą stosowania postanowień kodeksu postępowania etycznego w Spółce.
Nad funkcjonowaniem Kodeksu oraz rozwiązywaniem pojawiających się problemów czuwa Koordynator ds. zarządzania zgodnością oraz bezpośrednio Prezes Zarządu.
Kodeks dostępny jest na stronie internetowej www.stozap.pl, u bezpośredniego przełożonego oraz w Koordynatora ds. zarządzania zgodnością.
Kodeks dostępny jest w języku polskim.
Wszystkie zgłoszenia o naruszeniu zasad etyki będzie rozpatrywane z należytą starannością.
Każde naruszenie zasad niniejszego Kodeksu przez Pracowników Spółki STO-ZAP traktowane jest jako naruszenie ich obowiązków i może skutkować sankcjami przewidzianymi w Regulaminie Pracy, Kodeksie Pracy oraz innych przepisach.